Výměna pneumatik

Detail článku

Jakých chyb se při přezouvání kol Češi nejčastěji dopouští?

Že je třeba pneumatiky každý rok dvakrát vyměnit – před zimou a po zimě – je známý fakt. Letní a zimní pneumatiky mají odlišnou tvrdost a přilnavost k vozovce a jsou tak důležitým prvkem ovlivňujícím zásadním způsobem bezpečnost jízdy. Zároveň jejich pravidelnou výměnou a převážením chráníme pneumatiky před opotřebením. Zkušený technik navíc z opotřebení pneumatik dokáže odhalit i další závady, které se mohou na autě vyskytovat. „Atypické opotřebení pneumatik může například značit závadu na podvozku nebo špatně seřízenou geometrii řízení,“ vysvětluje Otakar Dvořák, manažer autoservisní sítě Q-SERVICE.

Někteří Češi si pneumatiky přezouvají doma sami. Zpravidla se snaží ušetřit za výměnu v pneuservisu. Výměnou pneumatik svépomocí se dá ušetřit až několik stovek. Neměli bychom ale podceňovat důležitost převážení pneumatik, které si doma uděláte pouze stěží. Například vyvážením pneumatik předejdete nadměrnému opotřebení pneumatik a podvozkových dílů.

Nejčastější chyby, kterých se při výměně pneumatik dopouštíme, jsou:

Nesprávný směr rotace pneumatiky. Na pneumatikách bývá zpravidla naznačen směr rotace pneumatiky šipkou a nebo nápisy Inside/Outside. Šipka musí být ve směru jízdy vpřed. Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky.

Přetažení šroubů. Častou chybou bývá přetažení šroubů po nasazení nových pneumatik. Dochází k němu použitím příliš velké síly na dotažení, zpravidla při použití manuálního klíče. Díky tomu může dojít k poškození či stržení závitu.

Nedostatečné dotažení. Při přezouvání je třeba dát pozor na kontrolu dotažení pneumatik. Ta se provádí po spuštění auta ze zvedáku. Po spuštění vozidla na zem je třeba všechny šrouby zkontrolovat a dotáhnout. Po několika ujetých km by se měly šrouby znovu dotáhnout. Nedotažené kolo se může být zvlášť nebezpečné, při rychlé jízdě, nebo když potřebujete rychle změnit směr.

Nevyvážené pneumatiky. Čas od času se může stát, že vlivem nerovností na silnici nebo nešetrného parkování upadne závažíčko na pneumatice. Vyvážení pneumatiky se však mění i v důsledku jejího opotřebování. Tím dochází k nadměrnému opotřebení pneumatik a podvozkových dílů. Je-li zjištěno nesouměrné sjíždění pneumatik na jednotlivých kolech, je vhodné provést kontrolu geometrie podvozku, a to i u nového vozu. Je třeba si totiž uvědomit, že provozem je podvozek a celý vůz značně namáhán, což má vliv i na správnou geometrii podvozku. V případě, že se během jízdy projevuje chvění volantu nebo chvění zadní části vozu, bylo by vhodné nechat vyvážit kola na přední nebo zadní nápravě.

Neuvážené prohazování pozice pneumatiky. Před sundáním pneumatik je vhodné pneumatiky označit tak, abyste si zapamatovali, kam které kolo patří.

Správné huštění pneumatik. Nejen že zabraňuje předčasnému a nerovnoměrnému opotřebení pneumatiky a tím prodlužuje jejich životnost, ale výrazně ovlivňuje i spotřebu paliva. Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro Vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10 % již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneumatiky až o 10 %, tlak nižší o 30 % může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!

Skladování pneumatik. Správné uskladnění má vliv na zachování vlastností pneumatik. Pokud jsou pneumatiky skladovány bez disků, měly by být uloženy nastojato vedle sebe a vždy po čtyřech týdnech je dobré s nimi pootočit. Není vhodné je zavěšovat na háky ani je pokládat naležato. Naopak pneumatiky s disky je vhodné na háky zavěsit, případně položit naležato. Pneumatiky by měly být chráněny před povětrnostními vlivy.